جهان امروز نگران وابستگی و اعتیاد کودکان و نوجوانان به فضای مجازی، همان دنیایی است که در آن بدون هیچ قاعده و قانونی محتوا می سازند و بدون کوچک ترین اهمیتی به آسیب های روحی و روانی آن عرضه می کنند. همین دغدغه کشورها را بر آن داشت تا به فکر ارائه راهکارهایی برای قانونمندسازی و هنجارمند کردن این فضا در ارتباط با کودکان و نوجوانان باشند.
کودکان و نوجوانان را باید از آسیب پذیرترین گروه های در معرض خطر فضای مجازی قلمداد کرد؛ گروهی که از بدو تولد به واسطه شرایط ویژه این عصر، عادت کرده اند از صبح تا شب در محاصره رسانه های الکترونیک (از تلویزیون و بازی های رایانه ای گرفته تا تبلت و تلفن همراه) باشند و تحت تاثیر بمباران انواع و اقسام پیام هایی قرار گیرند که نقش بسزایی در القای ارزش ها، هنجارها و سبک های زندگی دارند؛ پیام هایی که هم در فرهنگ سازی و هم در نهادینه کردن فرهنگ موثرند.
عموما در خصوص تاثیر پیام های فضای مجازی بر کودکان، دو رویکرد تحلیلی کودک محور و رسانه محور مورد تاکید است؛ رویکرد رسانه محور از جبرگرایی فناورانه متاثر می شود و در آن کودکان تماشاگران منفعلی محسوب می شوند که:
الف) بینندگان آسیب پذیری هستند که مثلا آن قدر جلوی صفحه تلویزیون نشسته اند که کرخت و بی حال شده اند. 
ب) محتوای رسانه را به مثابه جایگزین سطحی فعالیت های شناختی، تخیلی، اجتماعی و فیزیکی مصرف می کنند.
در کنار این رویکرد، رویکرد کودک محور بر کاربردهای متنوع محتوای رسانه و معنایی که کودکان در زمینه ها یا شرایط مختلف به آن نسبت می دهند، متمرکز است. در این رویکرد، کودکان، مخاطبان فعالی درنظر گرفته می شوند که:
الف) رسانه را برای منافع خود به کار می گیرند.
ب) محتوای رسانه را با فعالیت های روزمره در می آمیزند. 
ج) از ظرفیت های تفسیری خویش برای شناخت موضوعات اجتماعی و فرهنگی استفاده می کنند. 
عموما کشورها سعی می کنند این دو مقوله را در کنار هم ببینند، یعنی در گام اول تماشاگران کودک را مخاطبان منفعل می بینند که نیاز است از آنها در برابر فضای مجازی صیانت شود و در کنار آن در مسیر ارتقای سواد رسانه ای و تبدیل آنها به تماشاگران فعال اقدام کنند.

جهان نگران کودکان
دنیای رنگارنگ، فضای جذاب و پرکشش، محتوای بی نهایت برای هر فرد با هر سلیقه و از همه مهم تر رهایی از دنیای حقیقی با تمام چالش ها و امر و نهی ها، ارتباط تنگاتنگ میان کودکان و نوجوانان با فضای مجازی را بیش از پیش کرده است؛ به نحوی که دغدغه انحراف، جامعه بشری را نگران آینده جهانی کرده که قرار است توسط آن نسل اداره شود. جهان امروز نگران وابستگی و اعتیاد کودکان و نوجوانان به فضای مجازی، همان دنیایی است که در آن بدون هیچ قاعده و قانونی محتوا می سازند و بدون کوچک ترین اهمیتی به آسیب های روحی و روانی آن عرضه می کنند. همین دغدغه کشورها را بر آن داشت تا به فکر ارائه راهکارهایی برای قانونمندسازی و هنجارمند کردن این فضا در ارتباط با کودکان و نوجوانان باشند.
 آلمان را می توان از اولین کشورهای اروپایی در حمایت از حقوق کودکان در فضای مجازی دانست. این کشور طبق آیین نامه ای اپراتورهای موبایل را موظف کرد دسترسی به مطالب غیرقانونی را محدود کنند. همچنین قرار شد روش های استفاده امن تر از اینترنت در برنامه آموزشی مدارس قرار گیرد.
انگلیس در راستای حفاظت از حقوق کودکان در فضای مجازی، فیلترینگ گسترده ای را از سال 2004 آغاز کرد و قوانین سختگیرانه ای را برای کنترل نحوه استفاده کودکان و نوجوانان از اپلیکیشن ها، اسباب بازی های قابل اتصال به اینترنت، شبکه های اجتماعی، بازی های آنلاین، سایت های آموزشی، سایت های استریم بازی و...  را تصویب کرد.
ایرلند شرکت های فناوری ارائه دهنده خدمات آنلاین را موظف کرد رضایت والدین را برای خدمت رسانی به کودکان جلب کند و روش هایی فنی و دقیق را برای کسب اطمینان از درج سن واقعی کودکان در سایت های خود ابداع کنند.
بلژیک و برخی کشورهای دیگر اتحادیه اروپا از عرضه اپلیکیشن هایی که دسترسی به گوشی ها و تبلت های کودکان و کنترل آنها توسط والدین را ممکن می کند، حمایت کردند و در سال های اخیر شرکت هایی مانند اپل که چنین اپلیکیشن هایی را از فروشگاه های آنلاین خود حذف کرده بودند، توبیخ شدند.
چین نیز از سال 2021 اقدامات سختگیرانه ای علیه شرکت های فناوری بزرگ آغاز و در همین خصوص سیلی از قوانین مختلف در این زمینه ارائه کرد. اداره فضای سایبری چین (CAC) پیش نویس قوانینی برای شرکت های حوزه پخش محتوا ارائه کرده تا با ایجاد قابلیتی جدید از اعتیاد افراد زیر سن قانونی به بازی های رایانه ای و اینترنت جلوگیری کند.
طبق پیش نویس قوانین مذکور، شرکت های فعال در حوزه های قمار آنلاین، پخش زنده محتوا، تولید محتوای صوتی و ویدئویی در چین باید یک قابلیت «حالت جوان» برای حفاظت از افراد زیر سن قانونی در پلتفرم های شان ایجاد کنند. به گفته سازمان فضای سایبری چین، پلتفرم های بزرگ باید به طور مرتب میزان حفاظت سایبری از افراد زیر سن قانونی را ارزیابی کنند تا محیطی سالم برای آنها فراهم شود. همچنین این شرکت ها باید مدت زمانی را که این گروه روزانه در پلتفرم های شان وقت می گذرانند، محدود کنند.
فرانسه قانون محافظت از کودکان در فضای آنلاین را در 2مارس2022 تصویب کرد. براساس این قانون، تولیدکنندگان تلفن همراه و رایانه، وادار شدند گزینه ای برای محدود کردن دسترسی کودکان به اینترنت را برای والدین فراهم کنند.
آمریکا در راستای اعمال حاکمیت بر فضای مجازی و حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، قانون کوپا را تصویب کرد. این قانون بر محدود کردن دسترسی افراد زیر سن قانونی به موارد آسیب رسان که به وسیله وب جهانی توزیع می شود، متمرکز است و محتوای مستهجن و محتوای تجاری را مورد بررسی و محدودیت قرار می دهد. به عبارت دیگر اگر محتوای مستهجنی روی اینترنت منتشر شود تنها پس از تایید سن یا ورود کد برای مخاطب بزرگسال نمایش داده می شود. از سوی دیگر هر سایت تجاری که توسط افراد زیر سن قانونی قابل دسترس و با محتوای مضر باشد، غیرقانونی اعلام می شود. یکی دیگر از قوانینی که در راستای حمایت از کودکان و نوجوانان وضع شده است، قانون محافظت از کودکان در اینترنت (CIPA) است. این قانون که برای مدارس و کتابخانه ها در ایالات متحده الزامی شده، از آنها می خواهد برای محافظت از کودکان برابر محتوای آنلاین مضر، از فیلترینگ استفاده کنند تا بتوانند از شرایط تامین مالی فدرال بهره مند شوند. اینها تنها گوشه ای کوچک از تلاش کشورها برای صیانت از کودکان در ارتباط با فضای مجازی است. امری پذیرفته در وسعت جهانی که اتفاقا از سوی خانواده ها نیز مورد درخواست و حمایت قرار گرفته است.

ایران در مسیر مراقبت 
در ایران نیز از سال گذشته سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با هدف ساماندهی فضای مجازی کودک و ایجاد یک زیست بوم محافظت شده، به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید. بر طبق ماده 3 این سند، سیاست های کلان بر توسعه محیط های صیانت شده بر بستر شبکه ملی اطلاعات ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان با محتوای متنوع و جذاب و قابلیت پاسخگویی به نیازهای ضروری ارتباطی و محتوایی آنها، آگاه سازی، هوشیارسازی و توانمندسازی اولیا و مربیان و ایفای نقش محوری خانواده در هدایت، حمایت و مراقبت کودکان، رده بندی کلیه محتوا و خدمات متناسب با سن، جنسیت و ویژگی های جسمی و فرهنگی و تامین اطمینان و اعتماد، تشویق ساماندهی و مشارکت محوری بخش غیردولتی فعال در ارائه محتوا و خدمات سالم مفید و ایمن ویژه این قشر، تشدید مقابله قضایی و انتظامی کارآمد با بزهکاران، مجرمان و تهدیدکنندگان امنیت خردسالان، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و همچنین ارتقای سواد فضای مجازی و مهارت افزایی به این قشر برای استفاده کارآمد و هدفمند از فضای مجازی، مراقبت روانی و اجتماعی از آنها در برابر آسیب های ناشی از فضای مجازی، ساماندهی و مشارکت محوری بخش غیردولتی، استفاده از ظرفیت نوجوانان در تولید و توزیع خدمات و محتوای سالم با ایجاد مشوق های لازم و جلوگیری از انحصار، توسعه همکاری های بین المللی در حوزه فضای مجازی سالم و مفید و ایجاد سازوکار فنی و قانونی سلامت محتوا برای پیشگیری از مخاطرات تاکید شده است.

راه اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان 
این سند در فضای مجازی در کنار راه اندازی سرویس 456 در 16شهریور 1401 را باید از دستاوردهای مهم سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی عنوان کرد.در این سرویس که محیط امن را متناسب با سن و محتوا در اختیار کاربر قرار می دهد پدر و مادر می توانند انتخاب کنند چه سرویس، چه سایت یا چه اپلیکیشنی برای کودکان فعال شود. به عبارتی برای هر کدام از اعضای خانواده می توانند سطح دسترسی ویژه مربوط به وی را تعریف کنند. همچنین در گام بعدی، دسترسی ایمن به خدمات پایه و مهم مثل موتورهای جست وجو و دانش نامه هاست تا از طریق آن کودک در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرند.در این سرویس، سه امکان برای خانواده به منظور حفاظت از کودکان در فضای مجازی فراهم می شود. روش اول استفاده از سایت 456.ir است. این سایت امکانات خوبی همچون فراهم کردن دسترسی ایمن به خدمات پایه و مهم مثل موتورهای جست وجو و دانش نامه ها را برای محافظت از کودکان و نوجوانان دارد. روش دوم شماره گیری #456* در اپراتورهای همراه است. با فعال سازی این کد فقط سایت های برگزیده و مناسب کودکان و نوجوانان قابل بازدید هستند (البته فعلا رنگ سبز، برای کودکان زیر پنج سال، در اپراتورها فعال شده است). روش سوم دانلود اپلیکیشن اندرویدی مدیریت فرزندان 456 است که با نصب آن، والدین می توانند حضور فرزندان خود را در فضای اینترنت مدیریت کنند و با تنظیمات دلخواه، وب سایت های مناسب آنها را انتخاب و از دسترسی فرزندان خود به محتوای نامناسب جلوگیری کنند. همچنین والدین می ‍ توانند میزان مصرف اینترنت را تعیین و میزان محدودیت اینترنت را در سه سطح سبز، سفید، زرد و نارنجی مدیریت کنند.با انتخاب رنگ سبز که بیشترین محدودیت را ایجاد می کند، فرزندان به یک فهرست مشخص از وب سایت ها دسترسی خواهند داشت. با انتخاب رنگ سفید، علاوه بر وب سایت های قابل دسترسی در رنگ سبز، فهرست دیگری از وب سایت ها نیز اضافه می شود و به همین ترتیب تا رنگ نارنجی، که حاوی بیشترین تعداد وب سایت های قابل دسترسی شامل تمام وب سایت ها با دامنه ir. توسط فرزندان است.

توپ در زمین خانواده هاست
سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در کنار راه اندازی سرویس 456، تاکید زیادی بر نظارت، حمایت و آموزش دارد. براساس بندهای (ج)، (د) و (ه) ماده 4 این سند، توسعه خدمات مشاوره و مددکاری به خانواده ها، راه اندازی خط تماس اضطراری ویژه جرایم علیه خردسالان، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، حمایت و نظارت غیرانحصاری تمامی ارائه کنندگان محتوا، آموزش مواد رسانه ای، ترویج و تقویت فرهنگ مسئولیت پذیری نوجوانان و اولیای آنها در فضای مجازی از اولویت هاست؛ موضوعی که به نظر می رسد در یک سال اخیر چندان که باید، به آن توجه نشده است. نمونه آن نظارت نداشتن بر دو کانال ارتباطی مهم کودکان یعنی انیمیشن ها و بازی های دیجیتال است. 

انیمیشن ها را دریابیم
انیمیشن، اصلی ترین منبع سرگرمی و تفریح کودکان و نوجوانان و در عین حال مهم ترین رسانه انتقال پیام به این گروه اجتماعی محسوب می شود. شخصیت های ساده و دوست داشتنی دنیای کارتون برای مخاطبان کودک و نوجوانان به آسانی به عنوان الگو پذیرفته می شوند و کودکان سعی می کنند از رفتارها و برخوردهای آنان تقلید کنند. به عقیده مایا گوتز، پژوهشگر تلویزیون خیال به سبب ارتباطی که با خلاقیت دارد، سرمایه ای در کودک است که نیاز به پرورش و رشد دارد. چنین فعالیت های ذهنی خیالپردازانه ای به ویژه از آن جهت برای کودکان حائز اهمیت است که برای آنها امکانی را برای شبیه سازی و روبه رو شدن با آنچه در واقعیت رخ می دهد، به وجود می آورند. در نتیجه با کمک خیال، کودکان قادر خواهندبود برداشت های فردی خود از جهان و دورنمای آینده شان را گسترش دهند. وجود همین قابلیت های مهم، سبب شده تا امروزه بحث نفوذ ارزش ها از طریق انیمیشن ها به عنوان یکی از دغدغه های مهم دولت ها و خانواده ها شناخته شود. موضوعی که به نظر می رسد آن گونه که باید در کشور مورد توجه قرار نمی گیرند و برخی پلتفرم ها بدون نظارت اقدام به انتشار کارتون هایی می کنند که حتی برخی آنها در کشورهای دیگر ممنوع است. انیمیشن Light year نمونه ای از این آثار است؛ انیمیشنی که به دلیل اشاعه همجنس بازی در یکی از قسمت های خود در کشورهایی مثل عربستان، کویت، امارات، مالزی و... ممنوع اعلام شده است. حتی موسسه «یک میلیون مادر» کمپینی را برای تحریم این انیمیشن به راه انداخته و هزاران مادر آمریکایی به این کمپین پیوسته و خواستار جلوگیری از پخش این انیمیشن و تحریم آن شده اند. این درحالی است که در کشور ما به راحتی این کارتون در دسترس است. «پپا پیگ» نیز از دیگر کارتون های محبوب ویژه کودکان است که همجنس بازی را ترویج می دهد. پنی در یکی از قسمت های این کارتون در مورد خانواده اش این گونه توضیح می دهد: «من با مادرم و آن یکی مادرم زندگی می کنیم. یک مامان دکتر است و مامان دیگر اسپاگتی درست می کند.» گونه های دیگری از کارتون های جذاب کودکان امروز کشور، مثل حمله به تایتان، شهر شریر، مهمانی جنازه ها، انگل، سرزمین عجایب مرد مرده، سایکو پاس و... به دلیل محتوای خشن و آزاردهنده، رفتار و گفتار توهین آمیز، نشان دادن رفتار ضداجتماعی، تلاش برای راه های آسان جهت دستیابی به منافع اجتماعی از طریق جادو، قدرت ماورای طبیعی، بزهکاری و... گرچه در برخی کشورها ممنوع هستند اما در ایران به راحتی با دوبله فارسی در دسترسند.

گیم های خشونت ساز
طبق آخرین آمار پیمایش بنیاد بازی های رایانه ای، حدود 33میلیون بازیکن بازی های رایانه ای با متوسط سن 22سال فعال هستند که این افراد روزانه بیش از یک ساعت ونیم، وقت خود را صرف بازی های رایانه ای می کنند.  این آمار نشان می دهد بازی های رایانه ای یکی از پرمخاطب ترین رسانه های حال حاضر در کشور هستند. آمار نفوذی که شاید هنوز برای عموم قابل تامل نباشد اما مطمئنا برای برنامه ریزان و کارگردانان جنگ رسانه ای امروز مهم و مورد اعتناست، چراکه بازی های رایانه ای فقط برای سرگرمی نیستند و رسالت انتقال غیرمستقیم یک پیام یا ایده را نیز برعهده دارند. لذا بازی های رایانه ای را نیز به مثابه کارتون ها، صرفا نباید پدیده ای برای سرگرمی کودکان و نوجوانان دانست. ترویج خشونت در هر سطح و شیوه ای، یکی از پیام های اصلی بازی های رایانه ای است. بازی GTA یکی از مخاطب پسندترین بازی های رایانه ای است که در تمام جهان نفوذ می کند. جالب آن که در اکثر نسخه های این بازی، بازیکنان در قالب آواتاری که خلافکار و جزو طبقه پایین دست جامعه است حلول می کنند که باید ماموریت های مختلفی مانند سرقت اتومبیل، دزدی از خانه ها، کشتار دیگر اوباشان و تصرف محله آنها، درگیری با پلیس و تجاوز جنسی به زنان در حال عبور از خیابان را انجام دهند تا به ثروت و قدرت ایده آل برسند.  پوکمون گو، بتلفیلد، آرما، موتارل کمبت، مرده برخاسته، پیشخوان، تیه خاموش و... از دیگر بازی هایی است که به علت برخورداری از خشونت بسیار بالا (قطع اعضای بدن و مبارزات خونین) در خیلی از کشورها ازجمله ایران ممنوع است. با وجود این به دلیل دسترسی آسان در برخی پلتفرم ها هنوز استفاده می شود.

خانواده ها چه باید بکنند؟
راه اندازی سرویس 456 بی شک یک گام به جلو در مسیر صیانت از کودکان ونوجوانان است اما باید بپذیریم که در عصر حاضر دلیل تنوع در رسانه های الکترونیک، رشد مداوم پلتفرم ها، مشکلات استفاده گروهی از این وسایل به خصوص تلفن همراه و رایانه به دلیل پایین بودن وسع مالی بسیاری از خانواده ها و از همه مهم تر استفاده افسارگسیخته از فیلترشکن ها در کشور، حرکت کودکان ونوجوانان را در جاده دورزدن محدودیت ها آسان کرده است و همین مساله وظیفه خانواده ها را حتی فراتر از وظایف دولت و بیش از پیش افزایش می دهد. متاسفانه ناتوانایی در کنترل کودکان ونوجوانان در فضای مجازی به دلیل نبود آگاهی های لازم درباره این فضا، به یک دغدغه مشترک بین بسیاری از خانواده های ایرانی تبدیل شده؛ تا آنجا که آنها را به ورطه افراط و تفریط کشانده است. عده ای فرزندان خود را به طور کامل از این فضا دور می سازند و برخی نیز بدون هیچ کنترلی کودکان را در این فضا رها کرده اند. ارتقای سواد رسانه ای در کنار نظارت دولت بر خانواده ها دو مقوله ای است که بی شک نباید به راحتی از کنار آنها گذشت. سواد رسانه ای در حقیقت دانش تفسیر محتوای رسانه هاست که موجب می شود مخاطب در استفاده از پیام ها مسئولیت بیشتر احساس کند و دقت نظر داشته باشد. امروزه لازم است تا به انحای مختلف خانواده ها را با عملکرد رسانه ها و نحوه برخورد با آنها آشنا کرد.  پدر و مادرها باید بدانند که در راس هرم حفاظت از فرزندان آنها قرار دارند و لازم است که اطلاعات جامعی از هر رسانه ای که فرزندان با آن ارتباط دارند داشته باشند. آنها باید بدانند زمان استفاده والدین از فضای مجازی در میزان استفاده کودکان از این وسایل نقش دارد.  آنها باید بدانند بخشی از ارتباط فرزندان با محتوا به دلیل داشتن گوشی مشترک اغلب فرزندان با پدران و مادران شان، به نوع رفتار پدرومادر در شبکه های اجتماعی برمی گردد چراکه الگوریتم های شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، عمدتا پست هایی مشابه با پست های مشاهده شده را به مخاطب پیشنهاد می دهند. پدر و مادرها باید بدانند که زمان و میزان استفاده و نوع محتوایی که فرزندان استفاده می کنند تحت کنترل آنهاست و... . لذا سواد رسانه ای مهم ترین ابزاری است که خانواده های امروز باید به آن تجهیز شوند. فراموش نکنیم در آمریکا، اگر والدین به کودک خود دسترسی غیرمجاز در فضای مجازی بدهند، دولت فدرال امکان سلب حضانت فرزند آنها را خواهد داشت. بسیاری از کاربران آمریکایی پیش از استفاده از فضای وب باید چهره نگاری شوند. این امر به خصوص در مورد کودکان و نوجوانان با جدیت بیشتری دنبال می شود.

ترویج همجنس بازی در یک انیمیشن پرمخاطب
این روزها با توجه به موضوع فرزندآوری در کشور، برخی رسانه ها و پلتفرم ها تلاش می کنند آثاری مناسب با این موضوع پیدا کنند، اما این مدیران همه ابعاد یک انیمیشن تولید شده در آن سوی مرزها را در نظر نمی گیرند.این روزها سریال انیمیشنی «خانواده لاود» که در ایران با عناوینی چون «خانواده شلوغ پلوغ» یا «پر سروصدا» به صورت گسترده در پلتفرم های مثل آپارات، نماوا، تماشا و... قابل دسترسی است. این انیمه که یک خانواده پرجمعیت را با 11کودک نشان می دهد اگرچه در نگاه نخست مروج ازدیاد جمعیت است اما در لایه زیرین خود یک نوع زندگی آمریکایی را ترویج می دهد.
این کارتون که یکی از جدیدترین انیمیشن های ترجمه شده در ایران در حوزه کودک و نوجوان و محصول سال 2021 از شرکت نتفلیکس است داستانش درباره پسرک موسفید و بانمکی به نام لینکلن و 10خواهرش همراه پدرومادرشان در یک خانه نسبتا کوچک زندگی می کنند. هرکدام از دختران خانواده یک استعداد خاص و منحصر به فرد دارند و لینکلن شخصیت اصلی و تنها پسر خانواده، عادی ترین فرد خانواده محسوب می شود.
سریال در اولین ماه پخش خود به برترین سریال انیمیشنی کودک در تلویزیون آمریکا تبدیل شد و خیلی زود هم عرصه جهان را در نوردید. 
نوع نگاه لینکلن به زندگی، عدم تلاش برای دیده شدن برخلاف خواهرانش که هر کدام در یک حوزه قهرمان و مدال آورند، تلاش و جدیت او برای کمک به مردم و از همه آنها مهم تر پشتکار و جدیتش باعث شده در نگاه اول این انیمیشن را به چشم یک برنامه آموزشی و سرگرم کننده برای کودکان نگاه کرد که مفاهیم رقابت خواهر و برادر، حمایت از نزدیک ترین افراد و اتحاد خانوادگی را به خوبی به کودکان یاد می دهد.
اما نکته حائز اهمیت در این انیمیشن هم وجود دوست سیاهپوست لینکلن است. او فرزندخوانده دو مرد همجنس باز است که آنها در قسمت های زیادی از این انیمیشن دیده می شوند. حتی در یک قسمت کلاید مک براید فکر می کند خانواده اش قرار است بچه دار شوند و وقتی موضوع را با آنها مطرح می کند آنها یک بچه گربه به او می دهند.نگاه زیرپوستی دست اندرکاران سریال خانواده لاود به پدید همجنس بازی در این انیمیشن جذاب و خطی با خلق وصله ناجوری به نام پدرهای کلاید قابل تامل است، چون بی شک در ناخودآگاه ذهن جست وجوگر و کنجکاو کودک ماندگار خواهد شد.
از سوی دیگر، آرامان لینکن داشتن خانواده کم جمعیت کلاید مک براید است. زیرا او تنهاست و پدر و مادرش وقت زیادی را صرف او می کند. اما نکته دیگر منفی این مجموعه، همین شخصیت کلاید مک براید است. او دوست لینکن است و همیشه در خانه آنها وقت می گذراند. اما این وقت گذرانی بیشتر برای خواهران لینکن است. او به تنهایی عاشق تمامی خواهران دوستش است و در هر فرصتی از ابراز علاقه به خانواده استفاده می کند.تاکید این سریال انیمه به مصرف گرایی توسط خواهران لینکن یکی دیگر از مواردی است که در هر قسمت از این مجموعه به آن پرداخته می شود که این اثر را برای مخاطب ایرانی نامناسب می کند. اما این روزها شاهد هستیم این اثر بین نسل خردسال و کودک به شکل گسترده دیده می شود.

ایجاد زیست دوگانه
بدون شک یکی از غول های دنیای بازی های ویدئویی کمپانی Rockstar است که سال 1998 در نیویورک بنا شد. از بزرگ ترین دلایل پیشرفت این شرکت انقلاب آن در سبک بازی های open world بود که به معنای جهان باز شناخته می شود. در این سبک از بازی، بازیکن بیشترین آزادی را تجربه می کند. در واقع منظور از جهان باز یعنی این که شما توانایی تجربه یک زندگی واقعی را در یک بازی خواهید داشت؛ مانند زندگی کردن در یک کشور، انتخاب لباس، خوردن غذا، ورزش کردن و انجام هر عمل دیگری که می توانید فکر می کنید.بازی هایی همچون جنگجویان، شکار انسان، مکس پین، گردن کلفت (bully)، سرقت بزرگ خودرو(Grand Theft Auto)، Red Dead Redemption و... از جمله معروف ترین آثار این غول بازی های ویدئویی است که عمده آنها به ترویج خشونت می پردازد. در این گونه آثار، فرد در یک فضای هیجانی و احساسی بار ها تکرار می کند که چطور از چاقو و اسلحه استفاده کند، چطور در درگیری های خیابانی زد و خورد کند، چطور با پلیس درگیر شود و چطور باند تبهکاری ایجاد کند. این موضوعات در بازی های آنلاین وضعیت وخیم تری دارد که باید به آنها توجه شود. شرکت راک استار برای تولید این بازی ها هزینه های بسیار هنگفتی می پردازد؛ برای نمونه یک نسخه از بازی GTA رقمی حدود 45میلیون دلار چیزی بیش از کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در یک سال هزینه می کند.
نتیجه این هزینه، تولید یکی از مخاطب پسندترین بازی های رایانه ای است که در تمام جهان نفوذ می کند. جالب آن که در بیشتر نسخه های این بازی، بازیکنان در قالب آواتاری که خلافکار و جزو طبقه پایین دست جامعه است حلول می کنند که باید ماموریت های مختلفی مانند سرقت اتومبیل، دزدی از خانه ها، کشتار دیگر اوباشان و تصرف محله آنها، درگیری با پلیس و تجاوز جنسی به زنان در حال عبور از خیابان را انجام دهند تا به ثروت و قدرت ایده آل برسند. مجموعه های مختلف بازی سرقت بزرگ اتومبیل جزو پرفروش ترین بازی های دیجیتال در سراسر دنیا بوده است، به گونه ای که تمام نسخه های این بازی بیش از 225میلیون نسخه در آمریکا و انگلستان فروش داشته است. یکی از پرفروش ترین نسخه های این بازی، «سرقت بزرگ اتومبیل: سان آندریاس» است که تا قبل از شروع سال 2018 بیش از 43میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته است.
کد مطلب : 104
http://ecovatan.ir/vdcic5az2t1au.bct.html
نام شما
آدرس ايميل شما