یکی از عملکردهای اصلی دولت های توسعه گرا، «تامین مالی توسعه» است. طرح ها و پروژه های توسعه زیرساخت و توسعه صنعتی نیازمند تامین مالی قابل توجه هستند و پول این طرح ها باید به نوعی تامین شود. در این گزارش تجربه تاریخی کشورهای متاخر صنعتی در تامین مالی طرح ها و پروژه های توسعه ای مرور می شود، اینکه دولت های در حال توسعه چطور توانستند با ابزارهای مختلف وجوه موردنیاز برای طرح های توسعه ای را تامین کنند. آلیس امسدن در کتاب مهم «خیزش سایرین» تجربه تامین مالی توسعه در کشورهای توسعه یافته و به ویژه کشورهای متاخر صنعتی (سایرین) را با استناد به آمار و ارقام و شواهد تاریخی مرور می کند. به طور خلاصه مساله توسعه مهم تر از آن است که صرفا به اختیار بانک های تجاری و خصوصی گذاشته شود و در تاریخ توسعه دست پررنگ دولت در هدایت اعتبارات به پروژه های مهم زیرساختی و گلوگاه های صنعتی مشهود است. با این حال شیوه تامین مالی توسعه بسته به بستر نهادی و ساختار مالی کشورها متفاوت بوده است. تشکیل هیات سرمایه گذاری در تایلند، تاسیس بانک توسعه ملی در کره، ایجاد بانک های توسعه ای دولتی تخصصی، استفاده از منابع عمومی/ خصوصی (مانند منابع صندوق بازنشستگی) و نفوذ در بانک های تجاری خصوصی چند نمونه از ساختار نهادی تامین مالی توسعه در کشورهای متاخر صنعتی است. البته این موارد بدون اشکال و خالی از خطا هم نبوده است و هدف این گزارش این است که از موفقیت ها و شکست های تجارب دیگران بیاموزیم.